מורה פרטי למתמטיקה

בואו נתחיל ללמוד!

התקשרו או מלאו את הטופס ואחזור אליכם במהרה...

חדשות מתמטיקה

מתמטיקה

תוכן עניינים:

חשיבות המקצוע

מתמטיקה בישראל

חוסר ידע בסיסי

מקצוע המתמטיקה הוא המקצוע ממנו חוששים מרבית התלמידים בישראל ובכדי להבין את הסיבה העומדת מאחורי עובדה ידועה זו וכן את הסיבות העומדות מאחורי הצורך ההולך וגובר מצד התלמידים להיעזר בשירותיו של מורה פרטי למתמטיקה עלינו להבין את העומד מאחורי המקצוע.

על חשיבות המקצוע

מקצוע החשבון, כבר עם היכנסו של התלמיד לכיתה א', הופך לגבי אחוז גבוה של ילדים למקצוע בעייתי אשר מחייב חלוקה לרמות שונות ויצירת מתחים ושונות בין כל ילד. השונות מתפתחת עם השנים והחלוקה להקבצות ולקבוצות ידע נפרדות במסגרת יחידות הלימוד בתיכון יוצרות מצב של אובדן ביטחון עצמי וקושי להשתלב, לאחר השירות הצבאי, בלימודים אקדמאיים ובפיתוח קריירה מצליחה. האקדמיה, מצידה, מביעה חוסר אמון מוחלט במערכת החינוך בכך שהשנה הראשונה בלימודי הכלכלה, החשבונאות ומנהל העסקים מוקדשת, בקורסי חובה, לחזרה על עקרונות בסיסיים במתמטיקה כמו חדו"א (חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי), סטטיסטיקה ואוריינות מתמטיות שונות...

לימוד מתמטיקה במערכת החינוך בישראל

זה לא סוד כי מצב החינוך בישראל, הן בתחום החינוך הערכי והנורמטיבי, והן בתחום החינוך המקצועי, הולך מדחי אל דחי בשני העשורים האחרונים בכל קנה מידה ובכל כלי מדידה אובייקטיבי. כמו בכל מדינות המערב המפותח, גם בישראל קיימת מערכת חינוך מקיפה המשלבת לימודי בחירה ולימודי חובה המהווים מקצועות ליבה ואמורים להקנות לתלמיד מיומנויות חיוניות לחייו הבוגרים. בין המקצועות החשובים ביותר נמצאת המתמטיקה, המלווה את התלמיד כבר מרגע כניסתו לבית הספר היסודי ועד לסוף לימודיו התיכוניים כעבור 12 שנה. למרות שנות הלימוד הרבות וההשקעה הגדולה במקצוע, נחשבת בחינת הבגרות למוקש קבוע מבחינת המערכת ולגורם שמכשיל רבים מן התלמידים מלקבל תעודת בגרות מלאה בציון גבוה. פועל יוצא הוא השימוש הגובר במערך של מורים פרטיים למתמטיקה לשם הבנה מעמיקה יותר של החומר והתמקדות בתחומים בעייתיים. כאשר מבקשים להבין מדוע נתקלים התלמידים בקשיים דווקא בתחום המתמטי, במיוחד לאור ההצלחות הכבירות בתחום בעבר הלא רחוק, אין מנוס מלהפנות אצבע מאשימה כלפי משרד החינוך והאמונים עליו. למרות העובדה כי מורים פרטיים למתמטיקה רבים מתפרנסים יפה מאוזלת ידם, אנשי החינוך נכשלו בהבנת העולם המשתנה והצורך של התלמיד הצעיר באמצעים מודרניים יותר ללימוד חשבון ומתמטיקה. שינון לוח הכפל ולימוד משוואות סינוס וקוסינוס בשני נעלמים יכולים לשעמם ולהיות חסרי משמעות לדור הנוכחי, אך הפנמת חשיבותם בתוך סיטואציה מציאותית, הקשורה לחיי היומיום שלנו, תחבר את התלמיד בצורה שלמה יותר עם החומר ותקל על הבנתו. הלימוד צריך להפוך ליותר מעשי ולפחות תיאורטי.

חורים בהבנה הבסיסית

הבנת המתמטיקה

נקודה נוספת הנוגעת באופן ישיר למצב החינוך המתמטי בישראל היא דווקא בתהליך ההידרדרות עליו דיברנו לעיל. מערכת חינוך לקויה מוציאה בהכרח בוגרים הלוקים בהבנה בסיסית של התחום, ניואנסים שגם לימודים אקדמיים לא תמיד יפתרו לחלוטין. אותם בוגרי אוניברסיטה, לאחר קבלת תעודת ההוראה, יחזרו ללמד דור צעיר וכך תימשך השרשרת. אפקט נוסף של מצב ההוראה הוא הקלות הבלתי נסבלת שבה מורים בתוך המערכת מתבקשים ללמד תחומים אותם הם לא יודעים וכך ניתן למצוא מורה למדעים מלמדת מתמטיקה ומורה לספרות מלמדת גם אזרחות.

עם כל זאת, ולמרות הפסימיות בנאמר במאמר זה, ניתן לראות גם את העילית המתמטית שצומחת באקדמיה הישראלית אשר זוכה לעדנה בינלאומית ולפרסים יקרי ערך בגילויים חדשים ובסיוע לתחומי מחקר רבים בהם רפואה, קרימינולוגיה ומחשבים. ביום שמערכת החינוך תטמיע בקרב מוריה כי המתמטיקה נוגעת לכל תחומי החיים המוכרים לנו, החל מחישוב סל הקניות השבועי בסופר וכלה בקבלת החלטה לגבי כול צומת דרכים הנקרה בפנינו, כך יצמח לנו דור של תלמידים אשר עבורם מקצוע המתמטיקה ייחשב כמקצוע מהנה, מועיל ומאתגר, ואפילו עבור אותם מורים פרטיים למתמטיקה הדבר רק יעזור מכיוון שהרצון ללמוד ולדעת רק ילך ויתגבר, הדיאלוג עם החניך יהיה פורה יותר וההנאה ההדדית תביא לתוצאות טובות יותר, וגם זאת, דרך אגב, על סמך ניתוח הסתברות מתמטית.