מורה פרטי למתמטיקה

בואו נתחיל ללמוד!

התקשרו או מלאו את הטופס ואחזור אליכם במהרה...

חדשות מתמטיקה

לימוד מתמטיקה

תוכן עניינים:

חשיבות בניית מערך שיעור נכון

איך בונים מערך שיעור נכון?

מערך שיעור ככלי מקצועי

 

הקניית ידע לתלמיד, חניך או סטודנט, החל מגיל ינקות ואילך, מחייבת תכנון מוקדם וסדר פעולות נכון והגיוני. הרי לא ריאלי ללמד ילד לרוץ לפני שלמד ללכת, כפי שלא יעלה על הדעת להעביר שיעור ברמה של מתמטיקה תיכונית ושל הכנה לבגרות תלמיד ברמה של בית ספר יסודי. לשם הקניית סדר נכון במדרג העברת החומר ובשליטה ברמת הקושי נוצר מנגנון של מערך שיעור.

החשיבות שבתכנון מוקדם וסיסטמתי של מערך שיעור

נתעכב על מקצוע המתמטיקה כמקרה בוחן לחשיבות אותו מערך שיעור וכיצד הוא תורם להתפתחות הדרגתית ויעילה של הידע והיכולת לקלוט אותו ברמת התלמיד. יכולות להיות שיטות לימוד מתמטיקה ולימוד חשבון מגוונות, הקשורות בכל מורה לחשבון ובכל מרצה, אך ללא תוכנית סיסטמתית המפתחת את החומר עקב בצד אגודל, יוכל התלמיד, באם הוא חרוץ ואינטליגנטי דיו, ללמוד לעבור שאלות של מבחן, אך לא ממש יבין ויפנים את התיאוריה ואת מימושה הלכה למעשה, גם כאשר ייתקל בבעיה מורכבת, אותה לא פתר במסגרת השיעור.

איך בונים מערך שיעור נכון ואיכותי

מערך שיעור בנוי כך שהוא מפרט, לרמת השורה הבודדת, את הנושא שצריך להיות מועבר בשיעור, כיצד הוא מתקשר לשיעור הקודם וכיצד יחבר את הכיתה או את התלמיד הבודד, באם מדובר על מורה פרטי למתמטיקה, לשיעור הבא.  בתחום של לימוד חשבון לגיל הצעיר, בדיוק כמו בלימודי הליבה הבסיסיים האחרים, כמו לשון ושפה, יש חשיבות עליונה לסדר הפעולות הנכון ולרמת הדיוק בעמידה בהן. מערך שיעור של מורה פרטי למתמטיקה יוכל, באם הוא בנוי נכון ואפקטיבי, להוסיף לתלמיד מימד של פונקציונאליות ומורכבות, מעבר למידע התיאורטי שיועבר לו בבית הספר. מערך שיעור הוא דבר שלא חייב להיות כתוב על דף, למרות שרצוי להעלות אותו על הכתב ולשמור אותו, אלא צריך להיות חלק משגרת הלימוד וכאמצעי להעברת חפיפה מסודרת בין מורה למורה ובין גורם מקצועי אחד לרעהו. ניתן לדעת אם מערך שיעור הוא איכותי באם ניתן להסיק ממנו על רמת הידע הקיימת אצל התלמיד או בכיתה, אילו נושאים נלמדו עד כה ואיזה תחום צריך להיות מועבר בשיעור הספציפי, ואפילו הפניה מסודרת לשיעור הבא דרך שיעורי בית או שאלות מנחות. מעבר לכך, מערך שיעור יכול להיות משודרג עוד יותר באם יעודכן בין שיעור לשיעור בכל הקשור לחולשות שהתגלו בקרב התלמידים, חומר שצריך לחזור עליו ובעיקר, שאלות שנשאלו ונותרו ללא תשובה.

מערך שיעור הוא כלי מקצועי

מורה למתמטיקה אשר רואה במקצועו ייעוד ואשר מבין את חשיבות העברת החומר המקצועי והתיאורטי לתלמידים, ישתדל תמיד להוסיף למערך השיעור הסטנדרטי גם דילמות "מחוץ לקופסא", דוגמאות שיאתגרו את התלמידים ויאפשרו להם להבין את החשיבות בלימוד חשבון ושל המתמטיקה בכלל לחייהם הבוגרים ולא רק כסוג של הכנה לבגרות.  לימוד מתמטיקה, כמו כל תחום אחר, יכול להיות עונג צרוף לתלמיד אחד ועונש בל יתואר לרעהו. המטרה בהבניה אפקטיבית של מערך שיעור היא למצוא את האיזון האופטימאלי בין כלל התלמידים, כך שהמתקשים יזכו בחזרות וברענונים, ואילו החזקים יותר יקבלו את החיזוקים והאפשרות להתקדם בחומר ולהגיע להישגים. מורה פרטי למתמטיקה, לו אין את הדילמה הזו, פשוט צריך לעקוב אחר התקדמות החניך ולשנות, מעת לעת, ועל פי הצורך, את הנושאים אותם הוא אמור להעביר ואת קצב העברתם, פריבילגיה שלמורה בבית הספר, לצערו, אין. המורה הפרטי הראוי הוא זה שמציג, כבר בפגישת ההיכרות עם ההורים והילד, תוכנית מסודרת ומובנית, הנשענת על התקדמות הדרגתית ועל התפתחות משיעור אחד למשנהו.